Raffaëla in Hair: Had ik musical maar eerder ontdekt
Koningin van de talentenshows, Raffaëla Paton, duikt op in musical Hair en vindt het geweldig. Haar producent Albert Verlinde trouwens ook.
Dat Stage Entertainment grote namen als William Spaaij en Anouk Maas voor de musical Hair in huis haalt, is logisch en verwacht. Om de twee heen rennen dansen en zingen echter veel opkomende musicalgasten met minder bekende gezichten. Bij een openbare repetitie, dinsdagmorgen in Amsterdam, viel één gezicht naast Spaaij en Maas wél op: dat van Raffaëla Paton, de zangeres van 33 achter wiens naam voor altijd ’winnares van de derde editie van Idols’ zal hangen.
Aquarius
Vol overgave en met zichtbaar plezier vertolkte Raffaëla om tien uur ’s ochtends voor een groepje journalisten het beroemde Hairnummer Aquarius. Smeken om de rol van hippie June hoefde ze niet: „Nee, ik werd gebeld of ik auditie wilde komen doen. Ik weet niet precies waarom, maar mijn rol is heel erg soul en rock en dat is wat ik zelf zing. Stage wilde weten hoe overtuigend ik Aquarius kan brengen, dus dat ik wel gelukt geloof ik. De auditie was spannend, net zoals alles voor mij spannend is. Ik ben altijd zenuwachtig van tevoren.”
Raffaëla werd meteen opgenomen in de groep, een groepsgevoel dat ze amper kent. Met haar collega’s zal ze maandenlang door het land trekken om het verhaal te vertellen van de vrijgevochten hippies die zich afzetten tegen van alles, maar vooral tegen de oorlog met Amerikanen in Vietnam. Hair werd beroemd als film (1969), maar is van oorsprong een musical van nog tien jaar eerder. „Ik heb mijn plekkie in de musical eindelijk gevonden”, zegt Raffaëla zonder dat er naar wordt gevraagd. „Had ik het maar eerder ontdekt ja, dat kun je wel zeggen haha.”
Raffaëla Paton kun je de koningin van de talentenjachten noemen. We zagen haar in Popstars: the Rivals (2004), Idols (2006) en The Voice of Holland (2010). Toen ze als groot talent Idols won, was Raffaëla zwanger van haar dochter Beautifull Hope; iets wat jurylid Henkjan Smits bekritiseerde als ’weinig professioneel’. Met pieken en dalen ging zij door het leven als zangeres, om zeven jaar na Idols het programma De Beste Zangers van Nederland te winnen. „Ik ben nu gestopt met optreden, vanwege Hair”, zegt ze over die carrière. „Ik heb mij hele agenda geblokt. Ik wil nu voor musical gaan. Ik doe dat voor het eerst en wil daar geen afleiding bij hebben.”
Hippieclub
Raffaëla na al die jaren in een groep dus, al kan ze zich best voorstellen binnen zo’n vrijgevochten hippieclub die zich afzet tegen de maatschappij. „Ik trap toch al mijn hele leven overal tegenaan? Haha. Ik ben niet echt een loner hoor, maar heb me nooit erg met anderen willen bemoeien. Ik wil kunnen kiezen met wie ik omga. Dan heb ik nooit ruzie, hoogstens wat discussies; daar voel ik me prettig bij. Deze groep werkt gelukkig, ik vind het helemaal geweldig. Zwaar is het wel, maar ik had het misschien nog wel zwaarder verwacht. Als iemand moe is wordt hij of zij er door de anderen doorheen getrokken.” En anders zingt ze gewoon weer Aquarius: „Dat nummer heb ik altijd al graag gezongen.”
Zondag is de cast van Hair tijdens de Musical Sing-a-Long op de Uitmarkt in Amsterdam te zien. De musical gaat op 25 september in première in Chassé Breda.
Albert aan het woord
Producent Albert Verlinde: ,,Hair is een nieuwe titel voor Stage Entertainment en die produceren we in een samenwerking met de G20, twintig grote theaters in het land. Het tourcircuit is onder druk komen te staan, producenten kropen steeds meer terug in eigen theaters. Dat is om begrijpelijke redenen. Reizen kost geld, je hebt trucks en een bus nodig. Reisproducties zijn gewoon duurder. Theaters en producenten hebben elkaar toen enige tijd geleden gevonden om via een samenwerking het touren te laten bestaan. Bij Flashdance, Dreamgirls en Grease is dat succesvol verlopen – qua bezoekersaantallen hebben we een stijgende lijn te pakken – dus we zetten het voort. Mensen willen in hun eigen stad en in hun eigen theater een grote musical bezoeken.”
,,Hair is zo’n grote titel. Ik ben blij dat we die met regisseur Carline Brouwer (The Bodyguard, red.) kunnen doen. We voelen druk om van zo’n titel iets fantastisch te maken. Na anderhalve week repeteren hebben we als Stage het eerste deel van de voorstelling kunnen zien en ik moet zeggen: we werden best wel een beetje enthousiast. En wie mij kent met ‘best een beetje’, weet dat er polonaise over de gangen is gelopen.”
De bekendste Aquarius, uit de film: