In De Ban Van Broadway knotsgekke zomermusical
• Titel: In De Ban van Broadway. • Genre: muziektheater (‘geniepige zomermusical’). • Van: DeLaMar Producties. • Gezien: Première zaterdag, DeLaMar Amsterdam. • Beoordeling: 4 uit 5.
Na vier zeer succesvolle toneelkomedies in de zomer, allemaal met Tjitske Reidinga, dacht men bij DeLaMar waarschijnlijk: daar kan wat muziek bij. Dat is, zo blijkt na een heerlijk en knotsgek avondje In De Ban Van Broadway, niet verkeerd gedacht. Integendeel.
Grappige pen
Schrijver Nathan Vecht en regisseur Pieter Kramer keerden een klassiek Amerikaans verhaal, dat eerder met Bette Davis werd verfilmd tot All About Eve, binnenstebuiten. Met succes, want Vecht heeft een grappige pen zonder plat te worden. De zaal vol prominenten smulde in elk geval van zijn werk, waarbij hij ook behoorlijk geholpen werd door een uitstekende cast.
Onweerstaanbaar spel @LucaLoes en hele cast in onweerstaanbaar krankzinnige #indebanvanbroadway @delamartheater pic.twitter.com/RyIuvPqOs4
— Arthur Japin (@ArthurJapin) June 4, 2016
Aan de ster van de afgelopen vier Amsterdamse zomers Tjitske Reidinga, werd met Loes Luca nog zo’n kanon toegevoegd. Als je vooraf ziet dat ook Peter Blok, Bianca Krijgsman, de werkelijk droogkomische Leny Breederveld, Martijn Nieuwerf, Marisa van Eyle en eeuwig grappige Hans Leendertse meedoen, weet je dat het met het acteerwerk in orde is. Als we er eentje mogen uitpikken: de dronkenlapscène van Bianca Krijgsman. Hoe hilarisch kan een actrice zich in zoiets vastbijten… Nou ja, Krijgsman bewijst dat dus.
Vergankelijkheid
Loes Luca speelt Broadwayster Margo Miller die de jonge garde als vijand ziet omdat zij zicht een Broadwaymeubelstuk noemt. Reidinga is haar grootste fan die haar kleedkamer binnenkomt, maar ondertussen veel meer van plan is. Om hen heen zien we een producent, een toneelschrijver en diens vrouw, een persoonlijk assistente en een ster van weleer. Het draait allemaal om de vergankelijkheid van het sterrendom. Wat ben je nog als je naam van de gevel verdwijnt? Vriendschap is er alom, maar ondertussen regeert in zo’n verhaal natuurlijk de afgunst.
RO Theater
Die vergankelijkheid klinkt serieus, maar het is lachen gieren brullen geblazen. Wie de familievoorstellingen van het RO Theater gezien heeft, zal de hand van Pieter Kramer direct herkennen. Sommige vondsten zien we zelfs eerder letterlijk terug. Van een beddensketch uit Lang en Gelukkig tot de autootjes uit De Gelaarsde Poes en de honden van Woef Side Story aan toe. Maar het is allemaal te leuk en te grappig om dat erg te vinden. Hoe men alleen een trap op en af loopt, terwijl er op het podium helemaal geen hoogteverschil is: simpel, maar oh zo leuk.
Wie van goede decors houdt, gaat kijken. Wie van een avondje achteroverleunen en onbedaarlijk lachen houdt, gaat kijken. Wie naar liedjes van onder meer The Bee Gees met Nederlandse vertalingen wil luisteren, gaat kijken. En wie naar totale onzin en schaamteloze teksten van dingen die in het tijdsbeeld van de jaren vijftig helemaal niet konden bestaan wil luisteren, gaat ook kijken.
Kortom: In De Ban Van Broadway is Metro’s theaterzomertip van het jaar. Misschien slechts ongeschikt voor dames op leeftijd. Want, zo meldt het personage van Loes Luca, tegen leeftijd valt niet op te plamuren. Niet leuk om te horen natuurlijk, maar met zo’n uitspraak is de toon van In De Ban Van Broadway – je hoort het Luca nu vast zeggen – wel gelijk gezet.
https://www.youtube.com/watch?v=S0-tUutzWKM