Test: Borsato-musical SKY met 3D-bril op het hoofd
SKY, de 3D-musical met Borsatomuziek, beloofde heel veel. Is het ook een show van hoog (technisch) niveau? Best wel, zo werd zondagavond duidelijk tijdens de première.
Een 3D-musical waarvoor vijftig Poolse techneuten van de laatste Star Wars-film de techniek leverden: dan wordt er iets verwacht. Dat klonk als zes overtreffende trappen van de K3-musical Alice in Wonderland, ook in 3D enige jaren geleden.
Draaischijf
Dan heet een van de producenten ook nog eens Robin de Levita, bedenker van de nu wereldberoemde draaischijf van Soldaat van Oranje. En maakten John Ewbank en Marco Borsato de muziek voor de familiemusical SKY, deels nieuw, deels afkomstig van het al wat oudere album Zien.
Half tot heel bekend Nederland (onder meer Ruud Gullit, Nick zonder Simon, The Voice-winnares Maan en Nicolette van Dam) zakten daarom met 3D-bril op het hoofd in de knalrode stoelen van Theater Amsterdam. De sfeer was er eentje van ‘veel verwachting, maar zullen we het ook krijgen?’
Metro zette de bril ook op, om te kijken naar het verhaal rond Sky. Deze gepeste tiener heeft geen vader meer (Matteo van der Grijn) en problemen met haar moeder (Lone van Roosendaal). Bovendien wordt ze als ‘fokking loser’ op school gepest door Cynthia (goeie rol van Daisy Duin) en raakt zij uiteindelijk in coma door een overdosis drugs. In een droomwereld rekent ze af met haar dilemma’s uit het dagelijks leven. De net afgestudeerde Lisse Knaapen uit Rotterdam speelt deze Sky en doet dat geweldig.
@borsato ik ben naar de try out van #SKYdemusical geweest. Ik vind eigenlijk dat scholen deze musical op moeten nemen in hun pest protocol.
— Rebecca Dutch Peaker✨ (@Rebec75) April 4, 2016
Crash lichttafel
Maar goed, de techiek. Voor de makers was het balen dat bij de première de lichttafel crashte, wat meteen liet zien met wat voor operatie we te maken hebben. Het gebruik van 3D in het theater krijgt toch een plus. In een groot deel van de bijna drie uur durende voorstelling is het een aardige aanvulling en denk je ’ah leuk’.
Echter, drie momenten zijn ronduit spectaculair, onder meer de eerste overgang van dagelijks leven naar droomwereld. Ook van een scène nadat de rups in een vlinder is veranderd valt de spreekwoordelijke bek open.
SKY is niet overal uitzonderlijk, wel qua techniek. Het verhaal met het thema pesten is okay, maar zal niet iedereen aanspreken. Maar in Theater Amsterdam is lef getoond en dat verdient een pluim. Na Soldaat van Oranje heeft Nederland toch weer iets op de kaart gezet wat ongetwijfeld navolging krijgt in het buitenland. Loop je het theater uit, dan denk je bij vertrek tin ieder geval: ik heb iets bijzonders gezien.