Revolutie in castingwereld met iCasting
Opdrachtgevers en talenten moeten elkaar veel gemakkelijker kunnen vinden. iCasting ontwikkelde daarom een revolutionair matchingsysteem.
Niet meer traditioneel
Na de taxi- en hotelbranche breekt vanaf vandaag ook de castingwereld met de traditionele manier van zaken doen. Althans, als het gaat om het nieuwe Nederlandse online platform iCasting.com. iCasting moet voor talent en opdrachtgevers een alternatief zijn voor dure bemiddelaars en trage boekingsprocessen, zo vinden de initiatiefnemers Erik Schuckink Kool (die voor iCasting de Heinekendirectie verliet) en Robin Bravenboer (bedenker Crazy Piano’s en eigenaar van onder meer golfcenter Seve in Rotterdam). Ruim 48.000 talenten hebben zich op dit moment, na vier maanden proefdraaien, bij iCasting.com al aangemeld.
Kleine bom
Het ondernemersduo wil een revolutie in de castingwereld ontketenen. Vanaf vanavond (openingsfeest) eerst in Nederland en dan wereldwijd, te beginnen in Engeland en Amerika. ,,Noem het gerust een kleine bom”, zegt Robin Bravenboer. Hij ondervond de castingwereld zelf, toen hij talent nodig had voor een promotiefilm, als baas van zeepmerk Gamila Secret. ,,iCasting ontstond uit eigen frustratie”, zegt Bravenboer. ,,Ik zag dat het veel simpeler moest kunnen.”
Tijdrovend
Bravenboer vond in Schuckink Kool een partner om dat te veranderen. Nijenrode en de Erasmusuniversiteit verrichtten voor de twee onderzoek en kwamen tot de conclusie dat de huidige castingwereld onnodig complex, tijdrovend en in-transparant is. De insteek van iCasting: ontdekt worden en talent ontdekken is nog nooit zo makkelijk geweest.
Fedde le Grand
Het platform richt zich op twaalf categorieën: acteurs, dansers (voor dj Fedde le Grand werden ze al gevonden), figuranten, haarmodellen, hostesses, modellen, lichaamsdelenmodellen, artiesten, presentatoren, zangers en tv-kandidaten. iCasting brengt opdrachtgevers en talenten bij elkaar zonder tussenkomst van anderen en biedt alleen talenten aan die daadwerkelijk geschikt en beschikbaar zijn. Opdrachtgevers hebben zo minder rompslomp en talenten zijn eigen baas over hun eigen carrière.
Wat kost dat dan?
Inschrijven op iCasting.com is gratis. Als een talent op een voorselectie van de opdrachtgever ingaat, kost dat een credit (ongeveer 1 euro). Voor een tientje per maand kun je dat onbeperkt doen. Opdrachtgevers betalen 10 euro bij een geslaagde match. Talenten krijgen één dag na een opdracht uitbetaald. Opdrachtgevers moeten dat bedrag namelijk vooraf op een derdenrekening storten. ,,Voordat het talent krijgt uitbetaald moeten het talent en de opdrachtgever elkaar een rating geven om zo onafhankelijke beoordelingen op te bouwen die vervolgens door anderen gebruikt kunnen worden, vergelijkbaar met tripadvisor en booking.com”, zegt Erik Schuckink – Kool.