Hardwell: plaat op data Formule 1-wagen
Nr 1-DJ Hardwell heeft een opmerkelijke klus geklaard. Een track maken op basis van gegevens van een Formule 1-wagen.
Een beetje top-DJ doet een bekendmaking tegenwoordig natuurlijk in stijl. Zo ook Hardwell, ook wel bekend als Robbert van de Corput uit Breda en vooral als de beste DJ ter wereld 2013 en 2014. De in alle uithoeken van de aardbol befaamde muzikant maakte deze week wereldkundig een plaat op basis van Formule 1-data te hebben gemaakt. De data komen uit de scheurende wielen van Carmen Jordá, de hoogblonde en in het oog springende Spaanse testrijdster van het Formule 1-team Lotus.
#RocktheRoad
Samen openden zij een #RocktheRoad-campagne van bandenfirma Vredestein uit Enschede (zie kader), bovenop hotel Es Vivé op Ibiza. Dat betekende banden op het dak, zicht op de Middellandse Zee.
Het ondertekenen van de overeenkomst met Vredestein:
,,Bij mijn management komen allerlei aanvragen voor samenwerkingen binnen", vertelt de populairste DJ aan Metro. ,,Voor mij geldt dan dat ik er een uitdaging in moet zien en er zelf iets aan moet hebben. Toen kwam Vredestein met het idee om de data van de Formule 1-auto van Carmen Jordá te verwerken in mijn muziek. Dat is een mega-technisch verhaal, maar tegelijkertijd dus een mega-uitdaging. Ik kan op de bekende manier platen blijven maken, maar dat kan bij wijze van spreken elke dag. Ik geef toe dat ik me afvroeg: tof, maar gaat dit wel werken?"
Lees ook: Hardwell rijdt altijd te hard.
Voor Carmen Jordá, die Hardwell tot nu toe alleen van naam kende, gold hetzelfde: ,,Zoiets heb ik niet eerder gemaakt, dus ik zei: laten we dat maar eens proberen."
Heel vet
Het werkte dus, want het project is klaar. ,,Ik heb me drie dagen in een hok opgesloten om te zien hoe het met die data werkt. Het is gelukt en heel vet geworden." Beelden van de productie zijn ook in de videoclip te zien, net als Hardwell en Carmen Jordá zelf. Te koop is het nummer trouwens niet, die blijft exclusief voor #RocktheRoad.
De zomer van Hardwell speelde zich al twaalf weken op Ibiza af:
https://www.youtube.com/watch?v=aIRwJBxI3ew
Lastige termen
Hoe complex het maken van de track was, wil de DJ wel in gewone mensentaal proberen uit te leggen. ,,Hm, dan verval ik vast in lastige termen. Maar goed, Carmen doet aan racen en daarbij heb je digitale data die je kunt aflezen. Alle input die ik in de muziek gebruik, noem je midi-data. Het was de kunst om de informatie van Carmen, van het remmen tot het sturen, om te zetten naar die midi-data. Snap je?" Mwah… Hardwell vervolgt zijn les:,,Laat ik dan zeggen: ik kreeg de meest rare geluiden uit mijn synthesizer. Ik werk met ritmes en patronen om dancemuziek te maken en nu kreeg ik bijvoorbeeld data van onverwacht remmen aangeleverd. Maak dan maar eens een plaat."
Lees ook: Hardwell is een perfectionist.
Of Hardwell ooit iets moeilijkers heeft gedaan, dat vindt hij lastig te beantwoorden: ,,Het was in ieder geval iets ongewoons, maar tof. Ik remix weleens platen die niets met dance te maken hebben, dat is ook een moeilijke klus. Dan zit ik me ook op mijn achterhoofd te krabben hoe ik iets in godesnaam aan moet pakken."
Het laatste optreden van Hardwell deze zomer, in Ushuaia Ibiza. Foto: Gerard Henninger
Zonnebril op de neus, de rust zelve. Zo is Hardwell op dat hoteldak. Later op de avond zal hij duizenden feestgangers op Ibiza twee uur lang helemaal gek maken bij zijn Closing Party. Bij beachhotel Ushuaia doet ook de jarige collega Afrojack nog even mee en gaat hij te keer als een Formule 1-wagen. Dan is het voor Hardwell even goed: ,,Nu ben ik vier weken helemaal vrij. Ik ben drie maanden non-stop aan het touren geweest, onder andere heb ik twaalf keer hier op Ibiza gestaan en zeg daarom even bedankt, de mazzel!"
Carmen Jordá kort voor de Vredesteinpresentatie:
Analyse
Tanneke Reinders, directeur marketing Vredestein, Europa en Amerika: ,,Muziek is gerelateerd aan het plezier en zelfs de stijl van het autorijden. Onze banden staan natuurlijk ook voor het plezier van dat autorijden. Zo kwamen we op de combinatie. Omdat we een jongere doelgroep willen aanspreken dachten we aan DJ Hardwell en dat is gelukt. Maar ja, hoe perform je banden in muziek? Daar is met een team over nagedacht en zo kwamen we ook bij Carmen Jordá. We hebben voor de Spaanse gekozen omdat we als merk een internationale campagne willen voeren."