Te mooie praatjes fabrikanten over zuinige auto’s
Fabrikanten houden mooie praatjes over hun zuinige auto’s, maar dat valt in de praktijk vies tegen.
Auto’s zijn veel minder zuinig dan fabrikanten de consumenten willen doen geloven. Vooral de producenten van de momenteel erg populaire hybride auto’s maken het bont en liegen er lustig op los over de verbruikcijfers van de wagens.
Volstrekt onhaalbaar
Waar in de folder en showroom wordt gepronkt met prachtige verbruikresultaten, toont de praktijk aan dat die cijfers volstrekt onhaalbaar zijn. Eenmaal op de weg blijken auto’s vaak namelijk gemiddeld 15 tot 20 procent minder zuinig te rijden dan er uit de officiële meting komt, laat nieuw onderzoek van de Consumentenbond zien, dat vandaag bekend wordt gemaakt.
Lees ook: Lidl start pilot met elektrisch rijden in de hoofdstad.
Bij hybride auto’s loopt het verschil tussen belofte en werkelijkheid zelfs op van 30 tot 50 procent. ”De verschillen worden veroorzaakt door het gebruik van een sterk verouderd testprogramma en trucs van de fabrikanten”, laat de bond weten.
In tegenstelling tot de fabrikanten gebruikt de Consumentenbond al tien jaar de meetcijfers uit de Ecotest, een initiatief van de ADAC, de Duitse ANWB.
Rooskleurig voorgespiegeld
Uit de verschillende resultaten van de geteste auto’s blijkt onder meer hoe rooskleurig de cijfers van de hybride Mitsubishi Outlander PHEV worden voorgespiegeld. Volgens de folder is het benzineverbruik 1,9 liter op 100 kilometer maar in de test van de Consumentenbond verbruikt de auto naast de nodige kiloWatturen stroom ook 4,2 liter op 100 km, een meerverbruik van 120 procent. Consumenten kunnen op de website van de Consumentenbond zelf het verschil tussen de fabrieksopgave en de Ecotest opzoeken.
Trukendoos open
Fabrikanten halen alles uit de kast om op papier een zo laag mogelijk verbruik te realiseren en daarmee vooral de zakelijke rijder te lokken. Want hoe zuiniger de auto, des te lager is de bijtelling. Om die zuinige cijfers te kunnen overleggen gaat de complete trukendoos open, waardoor er resultaten worden behaald die een normale sterveling nooit zal bereiken. Bij gewoon gebruik van de auto’s zijn ze dus veel duurder in verbruik.
Afgeplakte naden
Het begint er al mee dat de auto’s nog steeds op dezelfde wijze worden getest als in de jaren 70. Daarnaast onthulde de Italiaanse Consumentenbond in 2014 nog een aantal trucs. Zo worden de testauto’s zo licht mogelijk gemaakt, worden naden afgeplakt, gebruikt de tester speciale en niet voor consumenten verkrijgbare motorolie en testen de fabrikanten met een hogere bandenspanning. Bovendien koppelen ze alles van de auto los wat weerstand biedt, zoals bijvoorbeeld de dynamo en buitenspiegels.