Erik Jonk
Erik Jonk Entertainment 5 feb 2015
Leestijd: 4 minuten

Rotterdams Philharmonisch pakt met Julia uit in Ahoy

Symfonische muziek, zang, dans, luchtacrobatiek en andere live-acts vloeien in juni in Ahoy samen tot een klassiek liefdesverhaal, ‘Julia’. Dankzij het Rotterdams Philharmonisch, zo werd donderdag bekendgemaakt.

Het Rotterdams Philharmonisch gaat het op 12 en 13 juni eens helemaal anders doen. Thuisbasis De Doelen wordt verlaten om het beroemde symfonische orkest te laten spelen in het grote Rotterdam Ahoy. Maar dat niet alleen: een complete voorstelling wordt gemaakt met ook zang, dans, visuals op ledschermen, luchtacrobatiek en andere live-acts van wereldniveau, samengesteld door voormalig Cirque du Soleilman Guy Caron en dirigent / medebedenker Josep Vicent. Nog meer stadsinbreng komt van studenten van de dans- en circusopleidingen van Codarts Rotterdam. Dit alles vormt in Ahoy uiteindelijk een klassiek en hartveroverend verhaal over de zoektocht naar de liefde, met de naam Julia.

Hernieuwde aandacht

Het doel van Julia is de klassieke muziek van het Rotterdams Philharmonisch onder de aandacht te brengen van een nieuw publiek; zoals Guy Caron ooit het circus hernieuwde aandacht gaf door Cirque du Soleilshows te bedenken. Met repertoire van Prokofjev tot Sjostakovitsj en van Falla tot Piazzolla. De man die het orkest in Rotterdam sinds vorig jaar februari een positieve push moet geven en Julia verzon is Mike Schäperclaus, de percussionist die landelijk bekend werd door zijn optredens in Paul de Leeuws tv-show Mooi! Weer De Leeuw.

Lees ook: Spijbelen voor lunchconcert op Rotterdam CS.

Het Rotterdams Philharmonisch wil op meerdere manieren de aandacht van het publiek trekken. Vorig jaar trad het orkest, in verband met het 10-jarig bestaan van de Rotterdameditie van Metro, bijvoorbeeld voor 4000 toeschouwers op in het nieuwe station van de stad. Ook speelden de muzikanten in november All You Need Is Love en het Zuid-Afrikaanse volkslied in klassieke vorm tijdens de uitreiking van KidsRights in de Ridderzaal, in aanwezigheid van Desmond Tutu en koning Willem-Alexander. Komende week zal bij het ABN Amro World Tennis Tournament een nieuwe tune klinken, van het Rotterdams Philharmonisch. Maar nu is de blik dus gericht op Julia.

,,Hier moet nú iets gebeuren. Dat gevoel heb ik altijd in Rotterdam en bij het Philharmonisch in het bijzonder", zegt Hagenees Schäperclaus. ,,En dan worden de handen uit de mouwen gestoken ook." Dat gegeven helpt de muziekman in hart en nieren bij het zoeken naar ‘zijn’ innovatie-kansen. ,,Elk orkest heeft te maken met teruglopende aandacht. Het publiek wordt ouder en daardoor minder groot. Je moet dus op zoek naar een nieuw publiek, zonder concessies aan de klassieke muziek te doen. Het Philharmonisch blijft wat het is."

Andere wereld

Schäperclaus vond nog een persoonlijke reden voor de aandacht die terugloopt. ,,Als ik naar een orkest luister en kijk, klopt dat wat ik hoor niet met wat ik zie. Als ik achter een orkest zit, ben ik binnen twee minuten in een andere wereld. Waarom heeft mijn moeder dat niet als ze bij een orkest is?, dacht ik toen. Een orkest is wat het is, dus dat wat je ziet klopt dan niet. In een film klopt muziek wel. Visueel moet er dus iets gebeuren. Toen dacht ik aan Cirque du Soleil, aan Guy Caron. Als het om visualiteit gaat heeft hij dat tot kunst verheven. Ik zocht hem dus op om te vragen hoe hij klassieke muziek ziet."

Lees ook: Philharmonisch en tennis ABN Amro slaan handen ineen.

,,Guy Caron ziet de wereld anders", merkte Schäperclaus tevreden op. Hij kreeg de Canadees mee in zijn plan: iets groots doen met de klassieke muziek van het Rotterdams Philharmonisch. Schäperclaus: ,,Een game changer moet het zijn. ‘Een heleboel mensen zullen tegen je plan zijn’, zei Caron. Maar zet vooral door."

De Romeo’s

Een groot orkest in Ahoy dus, met minstens zeventig dansers om hen heen en heel veel beelden en duizelingwekkende acts. ,,Om het orkest heen gebeurt van alles. Daardoor zal dat wat je hoort en ziet straks wél kloppen. Ik durf te voorspellen dat de toeschouwers meer horen dan dat alleen het Rotterdams Philharmonisch er zit."

Metro’s eigen Julia

Metro en het Rotterdams Philharmonisch gaan samen op zoek naar een eigen Julia. De winnares mag met drie anderen naar de wereldpremière op vrijdag 12 juni in Rotterdam Ahoy. Ben jij net zo veelzijdig als Julia? Hou je van muziek, dans en heb je zin om iets nieuws te beleven? Dan zoeken we jou! Mail naar [email protected] waarom jij denkt Metro’s Julia te moeten zijn. Je hoeft niet per se Julia te heten, maar wie weet is het een pré… Promoot ondertussen ook jezelf via hashtag #beleefjulia op social media. Het orkest en deze krant kiezen over twee weken de winnares. Zij wordt gepresenteerd in Metro op 11 maart.

Over het verhaal en de acts binnenkort in Metro en op Metronieuws.nl meer. En we stellen de Julia’s aan je voor… De kaartverkoop voor 12 en 13 juni is begonnen. Informatie vind je op www.beleefjulia.nl.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.