Lisa Vermeij
Lisa Vermeij Binnenland 24 jan 2019
Leestijd: 3 minuten

Haarwinkel voor kroes-en krulhaar geopend in A’dam

Heb je blond, rood, geverfd, vet of dun haar? Dan kun je al je favoriete haar producten vaak gewoon bij de gemiddelde drogisterij kopen. Maar heb je krullend of kroeshaar dan is het een stuk lastiger om de juiste haarverzorging te vinden. Onderneemster Cherlane Meijnaar opende deze week Melanin Beauty Cosmetics: een haarwinkel speciaal voor afro, -kroes en krullend haar, in het Centraal Station (Stationsplein 31). ,,Voor elk haartype hebben we haarproducten: van glad haar tot golvend, krullen, kroezend. Het zijn producten waar mensen voorheen voor naar de toko moesten.“

‘Niet even snel de Etos in rennen’

Het assortiment van haarverzorgingsproducten is bij de meeste supermarkten en drogisterijen vooral gericht op Europees haar, maar vrouwen met afro, kroes of golvend haar kunnen vaak niet de juiste spullen vinden in deze winkels. ,,De gekleurde vrouw besteedt soms wel vier keer zoveel geld aan haarproducten, maar daarvoor moeten zij wel de hele stad door reizen. In Amsterdam moeten ze bijvoorbeeld naar Amsterdam Zuid-Oost of Oost reizen. Ze kunnen niet even snel de Douglas of de Etos in rennen,” zegt Cherlane, oprichtster van Melanin Beauty Cosmetics. De winkel biedt een groot assortiment aan bijna alleen maar veganistische haarproducten. ,,We hebben spullen voor alle haartypen: glad, kroes, golvend, krul, maar ook producten die je krullen juist activeren of ervoor zorgen dat je krullen meer naar voren komen. Deze producten kun je doorgaans niet kopen bij de Etos.”

https://www.instagram.com/p/Bs_P3Zdli24/

De 38-jarige Amsterdamse onderneemster liep al vijftien jaar rond met een bedrijfsplan. Cherlane heeft jaren gewerkt als kapster maar door chronische nek-en rugklachten kon ze haar beroep niet meer uitoefenen. Daarna heeft ze in verschillende cosmetica winkels gewerkt en zo kwam het plan voor haar eigen Melanin Beauty Cosmetics haarwinkel.  ,,Je moet wel weten wat je verkoopt en de producten kennen. Ik denk dat het belangrijk is dat je je als klant kunt identificeren met de verkoper.”

Droom werd werkelijkheid

Charlene kwam voordat ze haar winkel opende twee keer per week op het Centraal Station in Amsterdam en bedacht zich dan vaak hoe mooi het zou zijn als ze haar eigen winkel kon openen op het station. Op een dag deelde ze haar plan met haar broer, die barstte in lachen uit. ,,Een winkel op Centraal Station, dat zou toch niet lukken, dacht hij.” En het klinkt bijna als een film, maar uitgerekend die dag liep Charlene weer op het Centraal Station. Totaal in gedachten verzonken botste ze tegen een vrouw aan die haar handen vol had met spullen. Charlene hielp de vrouw met het oprapen van de spullen.. ,,De vrouw bleek toevallig ook een winkel te hebben op het station en vroeg mij waarom ik zo in gedachten was. Ik vertelde van mijn plan en het balletje ging rollen. De vrouw was gelijk enthousiast. Ze zou mij in contact brengen met iemand die ging over de winkelruimte, het was mijn taak om mijn bedrijfsplan te presenteren.” Zo gezegd, zo gedaan.

https://www.instagram.com/p/Bs55m-vl9zg/

Negen maanden open

In eerste instantie kreeg Charlene een ‘pop-up’ contract voor drie maanden, dat werden er al snel zes en inmiddels is de onderneemster er van verzekerd dat ze de komende negen maanden haar winkel mag openhouden op het Amsterdamse Station. Vooral voor toeristen blijkt de winkel een gat in de markt. ,,Maar er komen ook veel vrouwen uit Amsterdam, zij zijn blij dat ze op een centrale plek en in een winkel al hun producten kunnen vinden. ”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.