Rotterdam wil snelle trein naar Düsseldorf
Er moet een goede, snelle treinverbinding komen tussen Rotterdam en Düsseldorf. Een ruime meerderheid in de gemeenteraad ziet zo’n verbinding wel zitten. D66 (met steun van de PvdA, GroenLinks, CU/SGP en SP ) wil dat het stadsbestuur een lobby start om dit mogelijk te maken.
Vooral vanuit het bedrijfsleven is er interesse voor een goede, betrouwbare verbinding naar het Duitse achterland. Maar een stuk enkelspoor net over de grens in Duitsland, tussen Kaldenkirchen en Dülken, houdt de trein tussen Rotterdam en Düsseldorf tegen. D66-raadslid Samuel Schampers wil nu dat Rotterdam net als Eindhoven actief gaat lobbyen. „De twee steden hebben veel zakelijke banden met elkaar. Vanuit de haven en het MKB is er al lang vraag naar een dergelijke internationale trein.”
Volgens Schampers is de huidige verbinding via Utrecht niet erg betrouwbaar. „Op dat traject zijn veel verstoringen en vertragingen. Met dit traject via Eindhoven is er een beter en betrouwbaar alternatief.” Bovendien is de reis zeker een half uur korter, weet Schampers. „Dan weet je waar je aan toe bent als reiziger. Een betrouwbare verbinding is belangrijk om mensen de auto uit te krijgen. Want anders blijven mensen voor de auto kiezen.”
Duitsland moet investeren
Aan de Nederlandse kant van het spoor is alles geregeld, het valt of staat met de aanpak aan de Duitse kant. „Wij weten dat er ook vanuit Dusseldorf vraag is naar deze lijn, maar de Duitse regering moet er wel geld voor vrijmaken”, legt Schampers uit. „En die investering stond ook op het programma, maar dreigt nu weer geschrapt te worden.” Eindhoven is inmiddels een lobby gestart om dat te voorkomen. „Rotterdam moet zich daarbij aansluiten. Wij moeten concurreren met Hamburg en alle voordeel helpt daarbij.”
Schampers verwacht niet dat een verbinding tussen Rotterdam en het Ruhrgebied onrendabel zal worden. „Met de Thalys hing het er bij de eerste plannen ook om of het wel rendabel zou zijn. Maar nu de lijn er is zien we een explosieve groei van het aantal reizigers. Zo’n effect verwacht ik ook op deze lijn.”
Als de Nederlandse lobby slaagt en de Duitsers het stuk spoor aanpakken dan kan de eerste trein naar verwachting in 2018 vertrekken.