Graffiti-kunstenaars woedend op McDonalds
Fastfoodketen McDonalds heeft zich de woede van een aantal graffitikunstenaars op de hals gehaald. De eerste vestigingen van de burgertoko zijn omgebouwd in de nieuwe stijl, en daar is niet iedereen blij mee. Jade Berreau, een nabestaande van street art-kunstenaar Dash Snow, heeft een rechtszaak aangespannen tegen de keten omdat de printen op de muur van de restaurants teveel op het werk van haar overleden vriend lijken. Ze volgt daarmee andere kunstenaars.
Terwijl de keten het nieuwe uiterlijk als ‘fris en nieuw’ beschrijft, noemen anderen het inbreuk op het auteursrecht. De nieuwe stijl is bedoeld om jongere bezoekers aan te trekken. De filosofie is dat wanneer er graffiti-achtige prints op de muur zitten, typische straatkunst, mensen weer weten dat McDonalds een merk ‘van de straat’ is, legt een woordvoerder uit aan Wall Street Journal.
Kunst
Het merk heeft er alleen niet bij stilgestaan dat street art allang niet meer wordt bestempeld als vandalisme, maar tegenwoordig steeds vaker als echte kunst wordt gezien. Steeds regelmatiger worden kunstwerken van graffiti-kunstenaars in musea tentoongesteld, hebben kunstenaars hun eigen exposities die breder zijn dan alleen graffiti en worden ze ook steeds vaker ingehuurd door grote merken om werken te maken. De bekendste is waarschijnlijk de Engelse Banksy, die nog steeds anoniem is maar razend populair is bij musea en galleries. Zomaar ‘tags’, handtekeningen van de kunstenaars, gebruiken, kan allang niet meer onopgemerkt.
De tag van Dash Snow staat op de bovenste foto, de onderste foto is genomen in een McDonalds.
Nalatenschap
De laatste die de keten heeft aangeklaagd, is de vriendin van de in 2009 overleden Dash Snow (op de foto hieronder). Snow wordt door velen gezien als de Kurt Cobain van de straatkunst, ook Snow overleed op zijn 27ste en leidde een roekeloze levensstijl. Een overdosis beroofde hem uiteindelijk van zijn leven. Het ergste vindt zijn vriendin en de moeder van zijn kind dan ook dat zijn nalatenschap op het spel staat. Zijn tag SACE is een verkeerde interpretatie van Snow’s „originele grafische betekenis”.
https://www.instagram.com/p/BK5T3b4B8M8/
„Niets is authentieker dan meneer Snow’s ‘street cred’ als buitenstaander”, valt er te lezen in de aanklacht.” De associatie met een merk als McDonalds en de marketing van het merk, waarbij het om zoveel mogelijk consumeren gaat, zou daar niet bij passen. Een woordvoerder van het keten wil niet op die aantijgingen reageren.
Meer kunstenaars
Het is niet de eerste keer dat het merk een aanklacht voor de kiezen krijgt. In maart werd het restaurant aangeklaagd door een andere straatkunstenaar omdat zijn werk dat op een gebouw in Brooklyn staat zou zijn gejat. De betreffende artiest, Norm, was daar niet van gediend. Norm, in het echte leven bekend als tatoeage-artiest Eric Rosenbaum, kwam zijn eigen werk tegen in een McDonalds in Tokyo. Dezelfde print hangt ook in Londen en Frankrijk.
Norm werkt al sinds 2000 als straatkunstenaar en kan daar zijn brood prima mee verdienen. Hij werkt voor grote merken als Coca Cola en Rockstar, die hem duizenden euro’s betalen voor zijn werk. Dat McDonalds zijn werk zonder toestemming gebruikt, zorgde er volgens zijn advocaat voor dat hij duizenden euro’s is misgelopen.