Nederland dronk in 2015 meer bier, ook alcoholvrij
In ons land werd in 2015 2,6 procent meer bier gedronken dan in 2014. We kozen daarbij veel vaker voor alcoholvrij bier, biermixen en speciaalbieren. Dat maakt Nederlandse Brouwers, de overkoepelende organisatie van tien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen (95 procent van de markt), aan Metro bekend. Nederlandse Brouwers presenteert de jaarlijkse bierconsumptiecijfers woensdag.
Hoewel een normale goudgele rakker in ons land nog steeds het meest gedronken bier is, steeg de consumptie van alcoholvrij bier vorig jaar met 27 procent. Biermixen als het populaire Radler waren goed voor een groei van 13 procent en de verkoop van speciale biertjes nam toe met 8 procent.
Ander vaatje
De horeca signaleert dat de biermarkt in ontwikkeling is en tapt daarom uit een ander vaatje. Ook in kroegen en restaurants vallen alle bierpercentages in de plus: totale bierconsumptie 2,1 procent, alcoholvrij bier 44 procent, biermixen 35 procent en speciaalbieren 12 procent.
Het aantal liters pils dat we in ons bierlandje dronken, was vorig jaar 1 miljard 236 miljoen. Het cijfer is een inschatting van marktanalist Canadean. Bierdrinkers tikten slobberden 73,1 liter de man / vrouw, een groei van 1,6 liter ten opzichte van 2014. 64,7 procent van die ruim 1 miljard liter bier consumeerden we thuis, 35,3 procent in de horeca.
Eigen pils
86 procent van het bier dat we in 2015 naar binnen klokten is op eigen bodem gebrouwen, 14 procent was importpils. De productie en afzet van bier leverde in Nederland vorig jaar 65.000 banen op.
Driehonderd brouwerijen en brouwerijtjes telde Nederland eind 2015. In 2012 waren dat er nog maar 120. Er kwamen vooral veel mini-brouwerijtjes bij.
‘Veranderd patroon’
Cees-Jan Adema,directeur Nederlandse Brouwers: ,,Je ziet een sterk veranderend consumptiepatroon bij de bierdrinkers. De alcoholvrije bieren en biermixen, die in steeds meer smaken worden aangeboden, worden definitief omarmd. Het aantal meters schap waar speciaalbier in allerlei merken en soorten wordt aangeboden, neemt zichtbaar toe. Nederlanders genieten meer van een glas bier, thuis of in de horeca, door vaker op verschillende momenten andere biersoorten te nuttigen.”