Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 4 feb 2016
Leestijd: 2 minuten

Cadeaubon is een cadeau van niks

Het is zo makkelijk om te geven, je hoeft namelijk niks leuks te bedenken: de cadeaubon. Maar de ontvanger is er over het algemeen minder blij mee. Duizenden potentiële cadeautjes liggen te verstoffen in laatjes. Bijna een op de vijf Nederlanders heeft namelijk op dit moment een of meerdere geldige, maar ongebruikte, cadeaubonnen die ze waarschijnlijk niet meer gaan inwisselen.

Populair cadeau

Een geschikt presentje vinden kan nogal een uitdaging zijn. Cadeaubonnen zijn dan de perfecte uitkomst. Meer dan vier op de vijf Nederlanders (84 procent) ontvangen ten minste af en toe een cadeaubon, een vijfde zelfs regelmatig. Het is dus blijkbaar een populair cadeau om te geven. Toch worden cadeaubonnen lang niet altijd gebruikt door de ontvanger, zo blijkt uit onderzoek van ActiePagina.nl.

De afgelopen feestdagen bestond bijna een tiende van de gegeven cadeaus in Nederland uit waardebonnen, giftcards of vouchers, met een gemiddelde waarde van bijna 10 euro per persoon. Altijd handig om te krijgen zou je denken, maar toch geeft bijna twee derde een bon die ze zelf gekregen hebben weg aan een ander omdat ze er zelf geen interesse in hebben. Een kwart van de Nederlanders is minder gul en verkoopt ongewenste bonnen weer. Een derde gooit ze gewoon weg.

Niet meer geldig

Ook blijkt het nog weleens lastig om een cadeaubon binnen een bepaalde tijd in te leveren. Bij meer dan een derde van de mensen die ooit een giftcard heeft gehad, is het ooit voorgekomen dat de kaart niet meer geldig was toen ze hem wilden gebruiken. Bij een op de vijf Nederlanders komt dit zelfs meerdere malen voor. Men is zich niet altijd bewust van de geldigheidsduur van de cadeaubon.

In de meeste gevallen worden ongebruikte giftcards gewoon vergeten en een derde kan geen items naar smaak vinden in de winkel. Een op de vijf geeft aan de ze de winkel of het merk sowieso niet leuk vinden. Bij bonnen die niet online kunnen worden ingewisseld is het handig dat de fysieke winkel in de buurt gevestigd is, want meer dan een kwart van de Nederlanders heeft ooit een bon niet ingewisseld omdat het bedrijf te ver weg of moeilijk te bereiken was.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.