9 beroemde logo’s met een verborgen boodschap
Sommige logo’s zie je zo vaak, dat je nooit bij de achterliggende gedachte stilstaat. Bij veel logo’s is die ook niet direct te zien. Is de pijl in het FedEx-logo je bijvoorbeeld als eens opgevallen? Of de beer op de verpakking van een reep Toblerone? Vast niet. Negen merklogo’s met een verborgen boodschap.
1. Beats
Het logo van geluidsapparatuurmerk Beats by Dre lijkt simpel: gewoon een witte cirkel met een ‘b’ erin. Maar de cirkel is meer dan alleen dat, namelijk een mensenhoofd. De ‘b’ moet de koptelefoon voorstellen. Dit zie je vanaf nu nooit meer anders.
2. Amazon
Ook dit is je waarschijnlijk nog nooit opgevallen, totdat je er nu op hebt gelet in de wetenschap dat er een boodschap in zit. Simpel inderdaad, de pijl in het logo van Amazon betekent dat er van ‘a’ tot ‘z’ online gewinkeld kan worden. De pijl stelt ook een glimlach voor. De betekenis daarachter is dat mensen blij worden van online aankopen.
3. (Sony) Vaio
Het submerk Vaio van Sony staat voor Visual Audio Intelligent Organizer. Het logo moet de integratie tussen analoog en digitaal voorstellen. Het deel ‘va’ moet beeldt een analoge golf uit, het deel ‘io’ staat voor het binaire getalsysteem dat bestaat uit enen en nullen.
4. Picasa
Op het eerste gezicht lijkt het logo van fotobewerkingsprogramma Picasa op de sluiter van een fotocamera. Maar als je beter kijkt, zie je in het midden een huis. De betekenis erachter: Picasa is het thuis voor al je foto’s. Casa betekent in het spaans huis en pic staat uiteraard voor foto.
5. Yoga Australia
Een minder bekend logo, maar wel mooi gemaakt. Aanvankelijk zie je alleen een vrouw in een yogapositie, maar als je een beetje kennis hebt van de wereldkaart, herken je de vorm van Australië tussen haar arm en been.
6. FedEx
‘ s Werelds bekendste koeriersdienst FedEx heeft een simpel en herkenbaar logo. Toch staat er een verborgen symbool in dat je waarschijnlijk nog nooit is opgevallen. Tussen de ‘e’ en de ‘x’ zie je een pijl. Vooruit met snelheid en precisie, is de betekenis daarvan.
7. Toblerone
De populaire chocoladerepen van Toblerone, bestaande uit driehoeken partjes, worden gemaakt in Zwitserland. Vandaar de berg Matterhorn in het logo. Maar als je goed naar de berg kijkt, zie je nog een boodschap. In de linkerhelft staat een beer afgebeeld, die de unieke honingsmaak symboliseert.
8. Apple
Het meest bekende logo ter wereld is dat van computerbedrijf Apple. De appel in het logo zou de appel zijn uit de boom van de kennis van goed en kwaad uit het verhaal van Adam en Eva. Voor de niet religieuzen: laatstgenoemde nam een hapje uit de appel en dat was nou net niet de bedoeling.
9. LG
Het logo van LG Electronics is bewust menselijker gemaakt door er een gezichtje van te maken. Valt niet direct op, maar nu zie je het nooit meer anders.
Lees ook: Weet jij wat het juiste logo is?
Meer verborgen boodschappen in merklogo’s vind je hier.