GVB: Geduld op de proef
Ik gooi de knuppel gelijk maar in het hoenderhok. De reizigers op lijn 51 hebben het de laatste tijd best voor hun kiezen gehad. Er was uitval en vertraging. En de voertuigen waren daardoor overvol. Onze prestaties op deze lijn laten duidelijk te wensen over. Dat lag niet altijd aan ons, maar soms ook wel. Daar balen we van. En daar bieden we onze excuses voor aan.
51 is een kwetsbare lijn in ons metronetwerk. Dat heeft alles te maken met dat bijzondere omklapsysteem waarmee het voertuig bij Zuid verandert van een metro met een stroomtoevoer van de derde rail, in een tram met de stroomtoevoer via de bovenleiding. Technisch vernuft, maar ook gevoelig voor storingen. Zeker als de voertuigen al zo oud zijn als deze veteranen.
Op het traject van 51 kunnen vanwege dit omklapsyseem ook geen andere metro’s worden ingezet. Qua materieel zitten we daar sowieso wat krap in onze jas. En met de toenemende drukte in de stad is het soms een flinke uitdaging om alles volgens dienstregeling te kunnen laten rijden. Iedere verstoring wordt gevoeld.
We verwachten helaas niet dat de problemen met lijn 51 op heel korte termijn zijn opgelost. Sterker, met het testen van de Noord/Zuidlijn, het geschikt maken van de voertuigen voor het nieuwe beveiligingssysteem en het project Zuidasdok liggen er alweer nieuwe uitdagingen op de loer. Zo realistisch moeten we zijn. Maar met de komst van de hoogwaardige Amstelveenlijn, moet het over een paar jaar weer goed komen met deze belangrijke verbinding.
Tot die tijd garanderen we dat we alles op alles zetten om de oude metro’s in zo goed mogelijke conditie te houden, met extra mankracht in de onderhoudsploegen en ook ter plekke bij Zuid. Een soort technische EHBO post zeg maar. Ook gaan we extra aandacht besteden aan het informeren van de reizigers. Dat lost misschien de uitval niet op, maar het geeft wel duidelijkheid. En, heel belangrijk, we gaan in gesprek met alle verantwoordelijke en betrokken partijen over hoe we de verbinding robuuster kunnen maken.
De winst zit hem zoals gezegd vooral in de lange termijn, met de Noord/Zuidlijn en de Amstelveenlijn. Daar hebben reizigers straks veel baat bij. Maar voor nu voelt dat even anders. Dat begrijp ik heel goed.