Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 21 apr 2015
Leestijd: 2 minuten

We worden steeds zieker van verkeerslawaai

We zullen in Nederland steeds zieker worden van verkeersgeluiden en er gaan zelfs meer doden vallen als rechtstreeks gevolg van het lawaai van auto’s en andere vervoersmiddelen. Vooral in de landelijke gebieden krijgen de trommelvliezen het zwaarder te verduren dan nu het geval is.

Uit een groot onderzoek van kennisinstituut CROW-KpVV blijkt dat in 2020 de schade aan mensen door geluidhinder ongeveer even groot zal zijn als de schade door verkeersongevallen. De belangrijkste bronnen van geluidshinder in de woonomgeving zijn personen- en vrachtauto’s en brom- en snorfietsen.

Afkeer en boosheid

Nu al ondervinden naar schatting 600.000 tot 800.000 volwassenen ernstige hinder door geluid. Onder hinder wordt volgens de onderzoekers verstaan: ’Een gevoel van afkeer, boosheid, onbehagen, onvoldaanheid of gekwetstheid dat optreedt wanneer herrie iemands gedachten, gevoelens of activiteiten beïnvloedt.’

Nog eens 300.000 tot 400.000 volwassenen hebben ernstige slaapproblemen door lawaai van wegverkeer. Dat heeft zelfs dodelijke gevolgen. Ongeveer 84 fatale hartinfarcten per jaar zijn gerelateerd aan blootstelling aan geluid van wegverkeer.

Lawaaiwoningen aangepakt

Op dit moment hebben de Nederlandse gemeenten in totaal 445.000 woningen bij de overheid aangemeld omdat die in een gebied met te veel herrie liggen. Veruit de meeste bevinden zich in Noord- (ruim, 93.000) en Zuid-Holland (ruim 133.000). Inmiddels zijn rond ongeveer eenderde van de lawaaiwoningen maatregelen genomen in de vorm van verkeersmaatregelen, een stiller wegdek, geluidsschermen of -wallen of gevelisolatie.

Belangrijk probleem is dat geluid de slaap op verschillende manieren kan beïnvloeden. Voor en tijdens de slaap leidt lawaai tot later inslapen, tussentijds wakker worden en vervroegd ontwaken. Maar ook de volgende dag, na een verstoorde slaap worden effecten waargenomen. Dit zijn bijvoorbeeld een slecht humeur, vermoeidheid en een verminderd prestatievermogen (op school of werk).

Lees ook: Mansveld dringt geluidshinder Schiphol terug

Stress

Langdurige blootstelling aan geluid kan volgens de Wereldgezondheidsorganisatie dus leiden tot hart- en vaatziekten door onder meer stress.

Ernstige hinder door het geluid van wegverkeer neemt al sinds 1993 toe, terwijl het lawaai door treinen en vliegtuigen ongeveer gelijk blijft. Vooral in de gebieden waar het nu relatief rustiger is, zal de overlast van wegverkeer voorlopig nog verder toenemen doordat het simpelweg drukker wordt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.