Docent worstelt met aanslagen in Frankrijk
Scholen worstelen met de vraag of, en zo ja, hoe ze in de klas moeten omgaan met de aanslagen in Parijs. Sommige docenten gooien hun lessen om en gaan erover in gesprek met hun leerlingen. Andere leraren zwijgen over het gevoelige onderwerp en gaan ’gewoon’ door met de geplande lessen. Kort na de aanslag waren er op verschillende scholen leerlingen die de moordpartij bij Charlie Hebdo juist toejuichten.
Leraar Bart Ongering, beter bekend als meester Bart, neemt duidelijk stelling. „Ik heb mijn lesvoorbereiding aangepast en hoop dat mijn collega’s in het hele land hetzelfde zullen doen", schrijft de leraar die werkt op een middelbare school in de Amsterdamse Bijlmer op Facebook. „Ik geloof er namelijk heilig in dat onderwijs het meest krachtige wapen is om de wereld van morgen te veranderen.”
Docenten Alderik Visser en Henk ter Haar hebben een enquête opgezet om in beeld te brengen hoe leraren in een dergelijke situatie handelen en waarom. Volgens hen komt het de laatste jaren vaker voor dat spreken over politieke en religieus gevoelige onderwerpen onontkoombaar lijkt te zijn. „Maar toch (b)lijkt dat sommige collega’s het ook niet aankunnen of aandurven, het gesprek over gevoelige onderwerpen mijden of er onzeker over zijn”, stellen zij. Bijna 500 docenten vulden de enquête in. De resultaten worden donderdag bekend.
De site Nieuwsindeklas.nl helpt docenten om een brug te slaan tussen de werkelijkheid buiten de school en de lesstof. Het educatieplatform biedt een verzameling van lessuggesties, praktijkvoorbeelden en blogs die een houvast kunnen geven om het nieuws te bespreken.
Op Twitter blijken de verschillen per school groot te zijn. En vooral ook is te merken dat veel mensen niet precies weten hoe ze het beste met de situatie om kunnen gaan. „Hoe bespreek je ald docent maatschappijleer de gebeurtenissen rond Charlie Hebdo met je leerlingen?", vroeg Ivo Pertijs – hoofdredacteur van Maatschappij & Politiek – enkele dagen geleden nog om aandacht te vragen voor het probleem. Sommigen uiten hun onvrede dat er op school geen enkele aandacht aan de terreurdaad is besteed. Anderen geven aan dat dit juist wel uitgebreid is gedaan.
De Algemene Onderwijsbond laat weten dat het aan scholen zelf is om te bepalen hoe ze met heftig nieuws zoals de aanslagen in Frankrijk omgaan. „Daar zijn geen richtlijnen voor. Bij ons zijn in elk geval geen verhalen bekend van collega’s die moeite hebben met de manier waarop hun school met dergelijke gevoelige onderwerpen omgaat”, aldus een woordvoerder.